Aleksandra Kęska, Agnieszka Rusak, Radosław Włostowski, Mikołaj Dziemieszkiewicz, Natalia Szymlet

Ekscytujące wiadomości z frontu badań nad zdrowiem środowiskowym! Z radością ogłaszamy najnowszą publikację w magazynie Nature, współautorstwa naszego inżyniera Mikołaja Dziemieszkiewicza, z badaniami przeprowadzonymi w Nanores Lab. To przełomowe badanie analizuje wpływ mieszanek spalin diesla Euro 6 na komórki L929, wykorzystując innowacyjną komorę BAT-CELL do symulacji rzeczywistych warunków ruchu drogowego.

 

Publikacja zatytułowana „Low-vacuum SEM imaging and viability test of L929 cells exposed to a Euro 6 diesel exhaust gas mixture in a BAT-CELL chamber in comparison with hydrocarbons emission” ujawnia m.in., że spaliny diesla mogą powodować stany zapalne, prowadzące do apoptozy lub martwicy komórek, oraz mogą trzykrotnie hamować proliferację komórek. Co ważne, najwyższą toksyczność zaobserwowano przy prędkości jazdy 120 km/h.

Mówiąc prościej, badania te podkreślają poważne uszkodzenia komórkowe spowodowane emisjami spalin diesla, co podkreśla pilną potrzebę ekologicznych alternatyw i zaostrzenia przepisów dotyczących szkodliwych związków w emisjach pojazdów.

Dla tych, którzy są zainteresowani szczegółami i chcieliby zrozumieć potencjalne implikacje tych badań, zachęcamy do przeczytania pełnej publikacji. Świętujemy kolejną publikację w tym roku w Nanores Lab!

 Dostęp do artykułu pod adresem: https://www.nature.com/articles/s41598-024-63560-4

Abstract

Emisje spalin, które należą do najczęstszych przyczyn przedwczesnej śmierci na całym świecie, mogą powodować nieodwracalne zmiany w komórkach, prowadząc do ich uszkodzenia lub degeneracji. W tym badaniu obserwowano komórki linii L929 po ekspozycji w komorze BAT-CELL na spaliny emitowane przez silnik o zapłonie samoczynnym Euro 6. Symulowano rzeczywiste warunki ruchu drogowego z uwzględnieniem oporu powietrza podczas jazdy z prędkościami 50 km/h, 120 km/h i na biegu jałowym silnika. Analizę morfologiczną komórek przeprowadzono przy użyciu środowiskowego skaningowego mikroskopu elektronowego. Zaobserwowano, że spaliny z silników Diesla mogą powodować stan zapalny, który może indukować apoptozę lub prowadzić do nekrotycznej śmierci komórek. Wpływ spalin samochodowych może hamować proliferację komórek prawie trzykrotnie. Ponadto zaobserwowano korelację między szybkością reakcji zapalnej w komórkach a obecnością określonych związków węglowodorowych, które determinują toksyczność spalin. Badania wykazały, że toksyczność emitowanych spalin była najwyższa przy prędkości jazdy 120 km/h. W celu ograniczenia szkodliwego wpływu emisji spalin konieczne są ekologiczne rozwiązania alternatywne oraz uzupełnienie przepisów prawnych dotyczących związków podlegających ograniczeniom.